top of page

Ceny KAMERA 2023 sú rozdané naprieč generáciami

Asociácia slovenských kameramanov (ASK) odovzdala po štvorročnej prestávke ceny KAMERA 2023. 10. ročník tejto súťaže v Novej Cvernovke ocenil kameramanské výkony v siedmych kategóriách a odovzdal dve nesúťažné ceny - Cenu za technologický prínos a Cenu za celoživotné dielo kameramana.


Večerom divákov sprevádzali nie len Lukáš Teren ASK a Lucia Zavarčíková ASK, ale aj sekvencie z filmu, ktorý ASK pripravilo špeciálne pre tento večer. Vo filme Ako vzniká kameraman sa v rozhovoroch medzi generáciami rozprával Lukáš Teren s Jurajom Galvánkom, kým si za kameru sadol Richard Krivda. Bol to však len jeden z dvoch filmov špeciálne pripravených pre účely oceňovania KAMERA 2023.


Hlasovanie aj tentokrát prebiehalo v dvoch kolách. V prvom nominácie z spomedzi 108 prihlásených diel vybrali členovia a členky ASK. Následne o víťazkách a víťazoch rozhodla medzinárodná porota v zložení Lucia Zavarčíková, Richard Žolko, Cristina Groșan, Nichole Hirsch Whitaker a James Whitaker.



Hlavnú cenu KAMERA 2023 získal Peter Bencsík ASK za čiernobielu snímku Piargy (2022) - slovenský hraný film inšpirovaný novelou Františka Švantnera. Na svojom konte má víťazstvo v až 12 kategóriách ocenenia Slnko v sieti. "Spomedzi všetkých si však toto ocenenie vážim najviac, pretože je od kameramanov," povedal Peter Bencsík.


V kategórii Cena za televízny seriál si ocenenie prebral Martin Žiaran ASK ako kameraman trojdielnej minisérie Herec (2020) odohrávajúcej sa v totalitnom režime 50. rokov. (Dostupná online). Martin Žiaran dodal, že je hrdý na to, že môže byť súčasťou slovenskej kameramanskej školy, a že podľa neho sa nie len v rock'n'rolle, ale aj pri kamere, staršia generácia môže učiť od mladšej.


Cenu za dokumentárny film si domov odniesla Anna Smoroňová ASK za diel z cyklu IKONY (2020) o

architektovi Štefanovi Svetkovi. (Dostupný online)


V kategórii Cena za krátky film bol ocenený Dušan Husár ASK. Film House of Velvet (2023) je portrétom prvého česko-slovenského ballroomového housu Kiki.



Cenu za audiovizuálnu reklamu získal Marián Ontko za spot Tatra banka „Art of Seeing“ .


Kameraman Michal Babinec ASK si pripísal na konto Cenu za najlepší videoklip (Califato 3/4 - Fandangô de Carmen Porter, 2020).


Cenu za najlepší študentský film získala Michaela Klanicová za kameramanský výkon v snímke VEČERA PRE 2 – RAŇAJKY PRE 1 (2022) – ktorá žánrovo osciluje medzi módnym filmom, hororom, videoklipom a drámou.


Cenu za celoživotné dielo kameramana sa prezídium ASK rozhodlo udeliť Jurajovi Galvánkovi ASK (*1944). Vyštudoval FAMU v Prahe — odbor filmový a televizní obraz. Natáča dokumentárne aj hrané filmy, spolupracuje s televíziou. Osudovým môžeme nazvať jeho stretnutie s Janom Švankmajerom. Najznámejším sa stal práve pre filmy, na ktorých s nim spolupracoval – Prežiť svoj život (2010), Šílení (2005), Otesánek (2000) či Do pivnice (1984). Je držiteľom mnohých ocenení, člen ASK a IMAGO.

„Aby ste boli takí šťastní, ako som aj ja bol,“ odkázal pri preberaní ceny mladej generácii Juraj Galvánek.

Ocenenie mu symbolicky odovzdával jeho žiak a minuloročný laureát tohto ocenenia Richard Krivda ASK a v mene Slovenského filmového ústavu aj Marta Šuleková.


Cenu za technologický prínos ASK tento rok udelila in memoriam Róbertovi Hardónyimu (*1930 – ✟2009), ktorú prebrala jeho dcéra. Róbert Hardónyi absolvoval štúdium kamery na FAMU v Prahe. V rokoch 1954 – 1958 bol technickým riaditeľom Filmových laboratórií v Bratislave, potom zastával viaceré funkcie pri technike a výstavbe filmových ateliérov. V 60. rokoch pôsobil ako inštruktor filmovej techniky v Havane, kde pomáhal pri zakladaní kubánskej filmografie. Významne prispel k technickému rozvoju filmárskej techniky nielen na Slovensku. Bol nielen kameramanom, ale aj scenáristom, spoluautorom námetov a režisérom.


Druhým filmom večera, vytvoreným pod záštitou ASK, bol dokument Róbert Hardónyi o držiteľovi Ceny za technologický prínos. V rozhovoroch s jeho kolegami si za režisérsku stoličku v tomto prípade sadol Štefan Komorný ASK, kameraman, ktorý sa systematicky venuje práve mapovaniu prínosu slovenských kameramanov po technologickej a technickej stránke.


„Oceňovanie však pre nás nie je len o nejakom veľkom zakončení, práveže naopak. Cena KAMERA Asociácii pomáha nastaviť smerovanie na ďalšie obdobie - aktivity ako masterclassy, diskusie, premietania či články alebo aj iné formáty s ktorými chceme pracovať môžu z výsledkov a nominácii ceny kamery čerpať. Veľmi sa tešíme na to, čo nás čaká v ďalšom období,“ dodáva na záver prezidentka ASK Lucia Zavarčíková.

Foto: Rebeka Pernecká (@_pernecky)


Podujatie finančne podporili Audiovizuálny fond a Literárny fond. Generálnym partnerom Kamery 2023 je spoločnosť Canon, partnermi podujatia sú Slovenský filmový ústav, Shinning rental, Asociácia slovenských filmových strihačov, Super film, Filmarina, TEREN LIMITED, NK production, Tennessee Production, NOACHO production.



NOMINANTI & VÍŤAZI KAMERA 2023


Hlavná cena Kamera 2023 – hraná tvorba

Obeť (Adam Mach)

Správa (Martin Žiaran)

Piargy (Peter Bencsík) - víťaz


CENA ZA TELEVÍZNY SERIÁL

Einstein (Maroš Žilinčan)

Herec (Martin Žiaran) - víťaz

Kriminálka Kraj (Nick Kollár)


CENA ZA DOKUMENTÁRNY FILM

IKONY - Štefan Svetko (Anna Smoroňová) - víťaz

La Mala Familia (Michal Babinec)

DISPLACE / echoes of a vibrant space (Veronika Donutková)


CENA ZA KRÁTKY FILM

Last Weekend With Jenny and John (Anna Smoroňová)

House of Velvet (Dušan Husár) - víťaz

Asterión (Michal Babinec)


CENA ZA AUDIOVIZUÁLNU REKLAMU

Squarespace - EVERYTHING TO SELL ANYTHING (Anna Smoroňová)

Tatrabanka “Art of Seeing” (Marián Ontko) - víťaz Heroes II (Michal Babinec)


CENA ZA NAJLEPŠÍ VIDEOKLIP

Ásgeir - Snowblind (Anna Smoroňová)

Califato 3/4 - Fandangô de Carmen Porter (Michal Babinec) - víťaz Annet X - Bylo nebylo (Veronika Donutková)


CENA ZA NAJLEPŠÍ ŠTUDENTSKÝ FILM

Ospalky (Adam Mach)

Nablízku (Lucia Kovalová)

VEČERA PRE 2 - RAŇAJKY PRE 1 (Michaela Klanicová) - víťaz


CENA ZA TECHNOLOGICKÝ PRÍNOS

Robert Hardónyi


CENA ZA CELOŽIVOTNÉ DIELO KAMERAMANA

Juraj Galvánek

Comments


bottom of page